Mâncare

Incriminatul gluten

Am pus ieri pe pagina de Facebook trecute link-ul la un articol despre gluten în limba engleză de pe unul dintre site-urile pe care le citesc din când în când și am fost rugată să pun și o traducere în limba română. Ceea ce urmează mai jos este o traducere și adaptare, pentru că mi s-a părut mai util să comprim informația și să o scriu și în stilul meu.

Glutenul a devenit inamicul public numărul unu și ținta glumelor nesărate (în opinia mea)

gluten free
Toată lumea vorbește despre asta – fie cu îngrijorare, fie cu superioritatea despre care vorbeam aici și aici. Pentru o dietă occidentală normală, cum este a noastră, a evita glutenul presupune a te informa și a respecta reguli foarte stricte. Aici se impune o distincție pe care am mai făcut-o și în alte articole pe acest site și cred că este util să o amintesc – sunt persoane care suferă de o boală foarte serioasă – celiachia – și persoane care au alergie sau intoleranță la gluten (de cele mai multe ori asociată și cu cea la lactoză) și nici măcar nu știu acest lucru. Tot ce știu este că se simt rău permanent, au o oboseală inexplicabilă sau semne digestive imposibil de trecut cu vederea (balonare, gaze, crampe și uneori chiar stări de vomă). Disconfortul sau semnele intoleranței sunt de obicei mascate de răceli, viroze sau traduse prin alte afecțiuni gen ”mi-a picat greu la stomac” sau ”am o migrenă”. Foarte puțină lume știe că o intoleranță la gluten poate da dureri de cap. Și eu am aflat destul de târziu după ce m-am scotocit preț de vreun an de boli autoimune.

Ce trebuie să știm despre gluten

Informația de bază – grâul este o cereală. Caloriile vin în mare parte din carbohidrații pe care îi conține, dar mai sunt acolo și câteva proteine-problemă. De dragul scrierii cuvintelor dificile le pun mai jos:

  • gluten
  • aglutinina (WGA adică wheat germ agglutinin)
  • inhibitori de amilază

Despre astea a scris și Cristi Mărgărit aici – destul de tehnic.

gluten freeRevenind la articolul nostru – problemele pe care la dau aceste proteine nu sunt similare celor pe care le aduc zaharurile în sânge, respectiv carbohidrații din cereale  – sunt două chestii complet diferite. Problemele apar la persoanele care pot mânca liniștite carbohidrați, dar nu tolerează efectele acestor proteine.

Cerealele care conțin gluten nu sunt interzise doar celor care suferă de boala celiacă.

Boala celiacă este, cum am mai scris, o treabă extrem de serioasă, diagnosticată de medic, nu așa după ureche. În esență este vorba despre o reacție autoimună a organismului provocată de gluten și se controlează cu dietă.

30-40% din populația globului poate dezvolta boala celiacă (pe un fond genetic comun) dar numai 1-3% se îmbolnăvesc – nu este foarte clar de ce, dar are legătură cu flora microbiană intestinală. Toți știm că cei cu boala celiacă trebuie să evite glutenul, iar cei care nu suferă de această afecțiune cred că au scăpat complet de neplăceri, ceea ce nu este neapărat adevărat.

Studiile recente arată o creștere accelerată a afecțiunilor cu sensibilitate la gluten non-celiace – probleme care apar atunci când mâncăm gluten și care nu înseamnă că suferim de boala celiacă – este vorba despre un alt tip de reacție autoimună.

Inflamația intestinului

Inflamația este răspunsul natural al organismului (al sistemului imunitar) la o agresiune. Ca atunci când îți intră un spin în deget și zona se inflamează și se înroșește. Proteinele din grâu sunt iritante pentru intestin: sunt ca niște spini care atacă mucoasa intestinală, încearcă să se înfigă în ea (nu știu cum să explic mai plastic) și dau naștere acestui răspuns imunitar, care se traduce prin inflamație. Pe o scară a gravității – evident, cel mai grav afectați de acest atac sunt cei cu boala celiacă și cei cu sensibilitate sau intoleranță la gluten. Problemele apar însă și la cei care nu sunt în mod particular sensibili la gluten sau nu știu să fi avut până la un moment dat o astfel de sensibilitate.

Inflamația este periculoasă pentru că….

Va contribui la un moment dat la o problemă care se numește permeabilitate intestinală. Intestinul are un sistem extrem de complex de ”pază și control”, care lasă nutrienții să ajungă în sânge, că doar așa ne hrănim, și reține chestiile de care organismul nostru nu are nevoie. În fiecare zi înghițim milioane (dar milioane de virusuri, bacterii, molecule nedigerabile – cum ar fi praful :) – și multe alte chestii care nu trebuie să ajungă în sânge, ci … în partea cealaltă). Inflamația intestinului poate defecta acest minunat sistem de pază și control, pe scurt. Slăbește forța cu care celulele mucoasei intestinale țin piept mizeriilor ălora, prin urmare ele ajung în sânge. Adică intestinul devine permeabil.gluten free

Acum că v-am explicat cum e cu chestiile neplăcute care trec prin intestin, vă mai scriu că glutenul accelerează procesul de permeabilizare și că iese deranj mare. Pe lângă toate semnele digestive, apar probleme cutanate, de memorie, cognitive – adică nu avem doar gaze, ci și migrene care ne dau viața peste cap.

P.S. Să mai rețineți că trebuie să mergeți la medic. Astea sunt lucruri serioase, da?

P.P.S. Inițial voiam să pun ilustrația originală, cu niște intestine și mațe, but why so serious?

Va urma :)

Imaginile sunt de pe Pinterest și-s rețete fără gluten, așa că nu pierdeți nimic în viață.

Articolul original după care am făcut adaptarea este aici:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *