40+, Mâncare

Cămara GF DF SF și paleo

… și mai ales SF (as in science fiction).

gluten-free-diets

După cum am mai povestit eu sunt gluten free, dairy free & sugar free, adică fără gluten, lactate de orice fel sau zahăr procesat. Articolul pe care îl pun aici la cale va fi cu siguranță de folos celor care sunt complet pierduți în spațiu atunci când încep regimul. Asta din diferite motive – fie pentru că obiceiurile alimentare sunt teribil de bine înrădăcinate, că nu concepem să mâncăm o ciorbiță fără o felie pufoasă de pâine ori lactatele sunt atât de prezente peste tot încât nici nu știm cu ce să le înlocuim.

În imaginea din dreapta este reprezentat gradul de sensibilitate la gluten în funcție de afecțiuni, culminând cu boala celiacă. Prin urmare nu trebuie să fii celiac pentru a fi intolerant sau sensibil la gluten. Cred că asta-i o precizare foarte importantă, mai ales pentru că există diferențe între listele cu alimente permise și mulți dintre cei cu probleme renunță și la lactate pentru a potența efectul antiinflamator al dietei.


 

A fost greu, foarte greu fără gluten și brânză

cake-lightblueÎn primele săptămâni lista de alimente și feluri de mâncare a fost extrem de restrânsă. Cea mai simplă chestie pe care o puteam face era salata cu carne. Fără brânză, fără sosuri. După două săptămâni de salate (chiar și destul de diverse) nu mai puteam vedea verdețuri în fața ochilor. În tot acest timp am reușit să acumulez ceva informații și să-mi fac și refac lista obișnuită de cumpărături. Unul dintre obiective a fost și să țin cheltuielile sub control. Mâncarea de calitate nu este ieftină, ăsta este adevărul. Mâncăm de cele mai multe ori amestecat, fără să ținem cont de cele mai bune alegeri pe care le-am putea face pentru noi – da, banii sunt importanți, mai ales când sunt drămuiți. În plus, nici până acum nu am cumpărat produse speciale fără gluten, am preferat să gătesc totul singură, fără să fac risipă de materie primă.

 


 

Nu am cumpărat produse fără gluten, cu excepția pastelor

Am mai luat un mix de făină pe care îl folosesc dar știu sigur că îmi voi face curând propriul mix (cel comercial conține o cantitate de zahăr tos care m-a uluit – asta pentru cineva care evită complet zahărul procesat it wasn’t nice at all).what-can-i-eat

Alimente permise în paleo

  • Carne
  • Pește
  • Fructe de mare
  • Grăsimi
  • Ouă
  • Legume – deși toate legumele sunt paleo, poate nu ar strica să reduceți consumul de legume bogate în amidon, nu au cine știe ce valoare nutrițională, așa că mai bine fără prea mulți cartofi. Apropos, îi puteți înlocui cu cartofii dulci, despre care am vorbit aici, nu au amidon ca cei obișnuiți, au betacaroten (de unde și culoarea). Da, sunt mai scumpi, dar spuneam că-i mai bine mai rar, decât mai des, și, categori, e mai bine de calitate decât fără.
  • Legume cu frunze verzi – liber la verzituri, cât mai verzi și mai multe, cu atât mai bine. Veți descoperi că după ce vă chinuiți să inventați rețete cu verzituri, cele mai bune sunt fierte la abur cu un strop de ulei de măsline și sare de mare. Just like that, nimic mai mult.
  • Rădăcinoase
  • Fructe
  • Nuci și semințe
  • Ciuperci
  • Ierburi
  • Mirodenii

USDDFPe lista de mai sus nu vedeți ”cereale”, nici măcar cele despre care știm că nu conțin gluten. Ei, de aceea eu mănânc exact ce am nevoie, nu vreo dietă absolut absurdă doar pentru că este la modă. Adică mănânc orez, porumb și făinurile fără gluten, mănânc și fasole, pentru că îmi place. Gradul de inflamație s-a redus considerabil în ultimele luni de când țin regimul, fără să mai pomenesc și pierderea în greutate. Presiunea asupra articulațiilor s-a redus și ea odată cu pierderea kilogramelor care se acumulaseră în timpul în care m-am îmbolnăvit. Pe de altă parte, regimul rezolvă doar o parte din probleme, dar chiar și așa merită tot efortul. Din punct de vedere caloric am mâncat normal, poate uneori și peste normă, având în vedere că pot să mănânc o pungă de curmale fără să clipesc. Cam 600 de calorii, să nu uităm. Deci nu caloriile erau de fapt problema, ci alimentele în sine și combinațiile dintre ele – așa că puteam eu să număr calorii până la epuizare, că tot degeaba. Asta poate dă cuiva o idee de ce nu slăbește chiar dacă omoară la sală vreo 1000 de calorii pe antrenament.


Hot-Chocolate-with-Whipped-Cream


grilled-cheese-truck-los-angeles-food-trucks-03

Acum, o discuție separată se impune pentru făinuri, dar asta după ce lămurim care sunt alimentele permise și cum e viața noastră de zi cu zi fără lucrurile cu care ne-am obișnuit de-o viață. Cum am spus mai sus, nu prea mi-au plăcut mix-urile care au zahăr într-o cantitate importantă. Aș fi preferat să știu că au zahăr tos. În fine, m-am învățat să le cern cu sita de ceai și asta e.

 

 

Imaginile sunt de pe Pinterest.