Fun, Mâncare

Zahăr de cocos – bun sau nebun?

coconutParafrazez titlul articolului original care m-a lămurit cu privire la zahărul de cocos, mai ales după ce băiatul meu, mare iubitor de prăjitură cu ciocolată, a găsit o brownie făcută fără gluten, fără lactate și fără zahăr, și nu i s-a părut dulce deloc, așa că și-a trântit o lingură de dulceață peste.

Cantitatea de îndulcitor era totuși mare – așa mi s-a părut – în rețeta cu pricina, dar am lăsat-o așa, că m-am săturat de experimente (cel puțin în faza asta). Nu știu dacă am mai spus-o, dar încercările mă costă scump – nervi, că de obicei gătesc mânată de poftă și foame și dacă e un mare fâs, mă enervez teribil, și mă costă și destul de scump pentru că ingredientele nu sunt deloc ieftine.

Așa că am lăsat rețeta în pace, cu 1 cup de zahăr de cocos, consolându-mă cu ideea că e mai sănătos decât zahărul rafinat.

Dar oare așa este? Cu reflexul verificării din cele (măcar) trei surse m-am apucat să citesc diverse.

Ce este zahărul de cocos?

Este un dulce care vine din copac :) și se consideră că are oareșce valoare nutritivă (câtă poate avea un zahăr) dar un indice glicemic mult mai mic decât variantele rafinate.cocos

În esență, indicele glicemic măsoară viteza cu care alimentele cresc nivelul de zahăr din sânge. Glucoza are un IG de 100, de pildă. Dacă un alt aliment are 50, înseamnă că ridică nivelul de zahăr din sânge la jumătate față de cât o face glucoza.

Dar surpriza vine abia acum – zahărul de cocos are un IG de 35, ceea ce sună, desigur, bine, dar dacă ne uităm la zahărul obișnuit, rafinat, vedem că are 60 (65 după alte studii), adică cele două nu-s foarte departe unul de celălalt.

Concluzia studiului

La final, zahărul de cocos este departe de a fi zahărul miraculos. Este foarte asemănator cu zahărul alb cristalizat și rafinat, doar că procesul de fabricație al celui de cocos este mult mai natural și mai are niște urme vagi de nutrienți. Dacă vrei să folosești zahăr de cocos, do so, dar cu măsură. Este, practic, doar mai puțin nociv decât zahărul alb, dar nu este ceva ce vrei să îngurgitezi în fiecare zi dacă-ți pasă de IG. E, cumva, cam aceeași treabă cu mierea, e mai sănătoasă decât zahărul rafinat, dar categoric mai rea decât no sugar at all.

cocos

Concluzia mea

Am dat vreo 20 de lei pe o pungă de 500g, e scump și-l folosesc rar, dar îmi place. Nu are un gust dulce forțat, e închis la culoare, miroase a caramel. Copturile ies mai puțin dulci, chiar dacă pui cât zahăr alb ai pune într-o rețetă normală.

Sursa foto: Pinterest